CASE: Vi valde Centsoft för att vi direkt tyckte det såg lättarbetat ut

Bakgrund

Mattssons Fastighetsutveckling i Stockholm AB med dotterbolag Brabo Stockholm AB, äger och förvaltar både kommersiella fastigheter och bostadsfastigheter, och bygger även nytt. Ekonomiavdelningen använder sedan några år tillbaka Centsoft i sitt dagliga arbete. Ann-Charlott Strömberg är Redovisningsansvarig och var med vid upphandlingen och implementeringen av Centsoft som är integrerat med Vitec 3L.

 

– Jag var med och startade upp med Centsoft och en av anledningarna till att valet föll på just dem var att vi direkt tyckte det såg lättarbetat ut. Jag upplevde också att man får en god översikt när man jobbar i systemet.

 

Minette Klint arbetar också på ekonomiavdelningen och är den som hanterar merparten av fakturorna:

– För oss är det som natt och dag att jämföra manuell fakturahantering med hur vi arbetar med Centsoft. Vi har över 30 bolag, varav 21 i dagsläget är integrerade i Centsoft. Det blir en stor mängd fakturor att hantera, speciellt när vi startar upp nya projekt. Just nu upplever vi en positiv och expansiv utveckling inom bolaget och antalet fakturor ökar då naturligt.

Vad var anledningen till att Mattsson Fastighetsutveckling började titta efter denna typ av lösning och hur blev Centsoft en av kandidaterna?

– Vi fick faktiskt tips från en av våra samarbetspartners. Vi hade ett annat system en kort tid, men Centsoft passar oss väldigt bra, berättar Ann-Charlott.

 

Har implementeringen av Centsoft inneburit några personalförändringar?

– Just nu är vi hårt belastade och expanderar, men vår bedömning är att om vi bara jämför vårt nuvarande sätt att jobba med hur vi arbetade tidigare så spar vi väldigt mycket tid på fakturahanteringen, vilket i längden hade kunnat innebära en tjänst mindre.

 

 

Hur sparar ni tid med Centsoft?

– Framför allt så slipper man all pappershantering. För ett år sedan gick vi ut och ställde tydliga krav på våra leverantörer och helt enkelt meddelade att vi inte längre kommer behandla pappersfakturor. Om vi får sådana via vanlig post så returneras de med information om att de ska skickas i digital form.

Om vi jämför vårt sätt att jobba idag med hur vi arbetade tidigare så sparar vi väldigt mycket tid på fakturahanteringen, vilket i längden kan innebära en tjänst mindre.

Ann-Charlott Strömberg, Redovisningsansvarig på Mattssons Fastighetsutveckling

Vilka fördelar ser ni jämfört med det gamla sättet ni jobbade på?

– Det går verkligen inte att jämföra! Förut gick vi och hämtade den inkommande posten, och hade en daglig rutin kring att öppna den och sortera upp fakturorna. Det momentet är nu borta.

 

– Vi har ett par konsulter som förstärker oss några dagar i veckan och jag känner mig alltid trygg med att det är lätt att sätta in dem i verksamheten och om någon på ekonomiavdelningen till exempel är på semester vet vi att vi tack vare Centsoft fortsätter hantera fakturorna på samma sätt trots det, tillägger Minette.

 

Vad har varit er största utmaning och hur kom ni igenom den?

– Jag måste nog säga att vi egentligen inte haft några stora svårigheter. Vi fick mycket hjälp av Centsoft vid uppstarten och kom snabbt igång. Sen finns det såklart detaljer och funktioner vi fortfarande är lite osäkra på och där vi förbättra oss men vi upplever att vi har bra support från Centsoft i detta, förklarar Ann-Charlott.

 

Nu har Mattssons använt Centsoft en tid men kommer att fortsätta utveckla användningen av systemet och funktionerna.

– Vi ska fortsätta utveckla attesteringsfunktionen och den automatiska konteringen, där finns det mer tid att spara om vi använder det fullt ut, säger Minette.

FÅ EN GRATIS DEMO

Demo formulär

Kom igång direkt

Det är enkelt att komma igång med Centsoft. För att underlätta kan vi hjälpa dig genom en gratis demo.

Börja här

Fyll i formuläret så återkommer vi inom kort med en demo. En av våra kunniga medarbetare hjälper er att snabbt komma igång.

Upptäck mer

Upptäck hur Centsoft kan underlätta för flera delar i din organisation och anpassas för just ert arbetssätt.